torsdag 22 augusti 2013

Receptet på jordgubbskladdkakan

Flera som frågat efter receptet på jordgubbskladdkakan jag bakat och bjudit på, 
och som jag tror typ alla gillat som smakat, så nu kommer receptet här:


150 gram smör
2 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
3 ägg
2 påsar av Ekströms kallrörda vaniljsåspulver ( 1 ½ dl)
1 krm bakpulver
2 krm vaniljsocker
Ca 1 liter färska jordgubbar (det tar man efter behag)
2 msk strösocker till jordgubbarna

Jag har hittills bara gjort på frysta jordgubbar och det har oxå funkat. Men då har jag först tinat dem och sedan lagt dem på hushållspapper så saften fått rinna av innan jag lagt dem i smeten.

Rensa och skiva jordgubbarna. Lägg dem i en skål och strö över sockret, rör om och låt stå medan du rör ihop smeten. Smält smöret och ställ åt sidan så det får svalna. Blanda socker, mjöl, marsanpulver, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Knäck sedan i äggen och rör om med sked.
Häll därefter i det smälta smöret och rör om till en jämn smet. Blanda i jordgubbsblandningen. Bred ut smeten i en form med löstagbara kanter. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter på 200 grader.

Jag har kört med varmluft, och fått haft den i ugnen iaf 25 minuter, men ni får prova er fram.

Även testat med blåbär och det var oxå gott, 
 dock smakar det inte lika mycket som om man har jordgubbar i.


Fick tipset av min vän Erica om detta recept, och hon hade hittat det hos Frostrosor :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!

Va kul att du hittade hit :)
Lämna gärna en kommentar, då blir vi jätteglada :)

Kramar