torsdag 7 mars 2013

Fabian 5 månader

Fabian blir fem månader idag :)
Min lilla grabb, som inte är så liten längre.
På 5 månaders kontrollen som var i tisdags, 
så vägde han 7305 g och hade vuxit två cm, så nu är han 68,5 cm.
Ligger på ungefär medel på vikten och huvudomfånget, men på längden ligger han över medel.
Ska det bli en långstronk, kan tro?!

Han har fått börja att testa lite mat, inga mängder.
Utan mest för att lära sig tekniken och se vad han gillar.
Har väl inte riktigt fått in snitsen med hur man äter, men det mesta verkar han gilla iaf.
Han har fått prova potatis, banan, morot, palsternacka, päronpure, mango, majskrokar och gröt.
Men min första havregrynsgröt som vi köpt färdig, den var inte god.
Han smakade knappt på den.
Men som Bvc sa det var väl inte hela världen.
Ska prova att göra egen och se om det är godare.

Min sambo fick en gåstol, av en arbetskamrat för de tänkte slänga den.
Det ända felet var att den var lite trasig i tyget, men det lagade min sambo lätt.
Den har vi nu tagit fram och den tycker han är kul, 
för nu kan han ta sig framåt och ser mycket bättre :)


Dock rullar han inte lika mycket från rygg till mage när han ligger på golvet, 
men det kunde beror på att han satt i gåstolen sa Bvc.
Han lärde sig faktiskt att vända sig från rygg till mage 
bara några dagar efter att han blev 4 månader.
Vi var hos en kompis, och satt och pratade om att han nog snart vänder sig, 
och helt plötsligt så gör han det :)

Men varje dag får han iaf ligga en stund på golvet, både på rygg och grepa grejer i gymmet och på mage för att träna på att krypa, eller iaf försöka.

Han har även fått prova hoppgungan, som han fått i present av min moster.

Strax efter han blev fyra månader så började han helt plötsligt vakna tidigare på nätterna, 
och självklart gjorde han det när min sambo var borta.
Svårt att både göra ersättning och trösta samtidigt!
Så nu har vi börjat göra i ordning flera flaskor ersättning, som det bara sen är att värma.
En byter på honom om det behövs, i annat fall trösta och en värmer maten.
Han vaknar inte till ordentligt och blir pigg utan somnar så fort han ätit upp ersättningen.
Så nu somnar han ca 22, och vaknar allt mellan 01 och 03, men sen kan han sova till 06 eller 08.

Vi har varit ett flertal gånger på Öppna förskolan, och musik och sång verkar han gilla :)
Tycker även om när vi sjunger för han :)

På senare tid har han blivit väldigt gosig, och ska kramas när man lyfter upp honom, 
vilket är så mysigt!
Han har även hittat sina fötter, och har han strumpor på så åker de in i munnen och blir jätteblöta!

Har funderat fram och tillbaka om jag ska köpa en bok ( min första bok ) 
eller om jag ska göra en själv.
Kom fram till att jag inte hinner göra en, och så hittade jag denna så nu ska jag försöka vara duktig och fylla i den!


1 kommentar:

  1. Det kanske ni redan har koll på, men jag "varnar" fall att! Det säg att gåstol hämmar barnens utveckling, jag läste om det senast för ngn vecka sedan.. Tänkte att det var lika bra att berätta, fall att ni inte läst el hört om det. Hur det stämmer el inte vet jag ej, men det verkar ju trots allt vara ett stort forskingsområde ang detta..:)


    / Malin

    SvaraRadera

Hej!

Va kul att du hittade hit :)
Lämna gärna en kommentar, då blir vi jätteglada :)

Kramar